Bln lättläst resultat maj 2015

Post on 12-Apr-2017

138 views 4 download

Transcript of Bln lättläst resultat maj 2015

Hur kan de som har LSS-stöd bestämma mer?

www.regionuppsala.se

Kristina Bromark, utvecklingsledare Enheten för välfärd och FoU-stöd, funktionshinder Tfn: 0727-41 54 25 E-post: kristina.bromark@regionuppsala.se Bearbetning till lättläst Kitte Arvidsson- https://www.facebook.com/begripligakitte

2

Grupper i två kommuner samtalar

Två grupper i Uppsala län har samtalat om hur de som har LSS-stöd kan bestämma mer. Grupperna kommer från två olika kommuner. Personer som har LSS-stöd, anhöriga, FUB, personal, chefer och politiker var med i grupperna. De har lärt av varandra och berättat om sådant de är med om. Grupperna har träffats fyra gånger.

3

Det här har grupperna pratat om

Vad menar du med att bestämma? Hur kan du bestämma? Vad kan du göra för att fler ska få bestämma mer? Den som har LSS-stöd behöver andra människor för att få ett bra liv. Vad kan personal och andra göra för att du ska kunna klara så mycket som möjligt själv? Hur kan arbetet fortsätta så att de som har LSS-stöd kan bestämma mer? Hur har det varit att vara med i grupperna?

4

Det är viktigt att någon lyssnar

Andra ska inte bestämma över våra liv. Det är viktigt att personal lyssnar och att alla blir tagna på allvar. Det kan handla om sådant som är viktigt i vardagen. Men politiker behöver också lyssna.

5

Viktigt att lyssna både hemma och på arbetet

På arbetet kan det handla om att få byta jobb eller arbetsuppgifter. Hemma vill en del själva bestämma vilken dag de ska laga mat i gruppbostaden. Någon står i kö för en ny bostad men får aldrig veta hur det blir. Jag bestämmer ingenting, sade en deltagare i en grupp!

6

Tala om hur du vill ha det

Personalen vill att hyresgäster och arbetstagare ska tala om mer själva hur de vill ha det. Men ibland måste personalen sätta stopp för förslag som inte kan fungera. Personalen vill bestämma tillsammans med hyresgästen eller arbetstagaren. Men det finns också sådant som du inte kan bestämma om, men personalen måste alltid tänka på vilka de jobbar för. De måste ge stöd även om de tycker att det du vill göra är en dålig idé.

7

Vem bestämmer?

Det är svårt att förstå ibland vem som bestämmer. De som har LSS-stöd känner ofta att mycket inte är till för deras skull.

8

Viktigt att ge rätt stöd

Personalen ska inte ge för mycket stöd, men heller inte för lite. Många har en genomförandeplan där det står vad en person ska få för stöd. Några tyckte att den planen var mer till för personalen. En del ville gå igenom planen oftare och kunna ändra den.

9

När du har idéer

Det är viktigt att du får svar när du kommer med förslag. Det måste finnas någon som lyssnar. De som är med i en undersökning måste får veta resultatet av undersökningen. Många tycker att de som har LSS-stöd, politiker, chefer och personal inte pratar med varandra. Då kan det kännas som att man inte blir tagen på allvar.

10

Fritid

Många vill ha något att göra på fritiden, men det kan vara svårt att ordna om det saknas personal. Det kan också vara långt och dyrt att resa till något man vill vara med på. En del ville träffa människor som inte har ett funktionshinder. Det kan vara på kurser eller i föreningar. Ofta känner personer med funktionshinder att de inte lever tillsammans med andra i samhället.

11

Hur är det att ha LSS-stöd?

Du kan bestämma var du ska bo, vad du ska göra på jobbet, vilken mat du ska handla. Men många säger att det beror på vad personalen, god man eller någon i familjen vill eller kan. En del i grupperna tyckte att de inte kan bestämma om så mycket. Men det har blivit bättre.

12

Hur är det att ha LSS-stöd?

Det är kontaktpersonen som bestämmer när vi ska träffas, säger en deltagare. Jag kan resa med min god man när hon har tid, säger en annan. En deltagare i gruppen vill bestämma vad han vill göra och med vilka han vill göra det. Men det kan vara svårt att välja personal för det kan verka som att annan personal är dålig.

13

Ditt hem är personalens arbetsplats

Om man är sjuk måste man först prata med personalen, fast man vill gå till läkaren direkt. Många tycker att de inte kan bestämma så mycket. Man får säga vad man tycker, men det blir oftast personal som bestämmer. Det är deras arbetsplats, som måste passa dem också. Ofta måste man ta mer hänsyn till hur det är för personalen, än vad man själv behöver och vill ha.

14

Ditt hem är personalens arbetsplats

Någon tyckte att stödet kändes mer som kontroll än som hjälp. Personalen hjälper ibland på fel sätt och har inte kunskap. Det måste också finnas tillräckligt med personal så de som har LSS-stöd kan göra det de vill göra.

15

Vilka har makten?

Personer som jobbar med människor med funktionshinder tror ibland att de vet mer än personen som har funktionsnedsättning. De som har en funktionsnedsättning ska alltid göra rätt och får inte prova och göra fel. Chefen och personalen har makten. Det måste alla veta och tänka på, men det är viktigt att ha rätt att leva som andra och få stöd för att kunna göra det.

16

En del är inte överens

Många berättade om att personal, gode män och familjen kommer i bråk och tycker olika. Då känns det som att felet är hos den som har stöd. Den personen blir tyst och vågar inte säga hur han vill ha det.

17

Ibland bestämmer någon i familjen och vill att personalen ska göra som de säger. Men personalen måste först och främst lyssna på dig.

18

Att behöva någon

Så här säger några i grupperna: När man behöver någon betyder det att man inte kan allt själv utan man behöver hjälp. Man måste vara snäll för att få hjälp och göra som andra tycker och tänker. Det är vad man själv vill som är viktigt, säger någon. Inte vad god man tycker.

19

Att behöva någon

Ibland blir det för mycket hjälp, särskilt om personalen inte riktigt vet hur mycket en person behöver. Då får personen inte en chans att klara mer själv. Det är viktigt att den som får stöd får bestämma om hur stödet ska vara. Den som har stöd vill ibland ha mer ansvar och lära av sina misstag. Jag vill pröva och se vad jag klarar och lära mig av det, säger en i grupperna.

20

Personalen måste tänka själv

Personalen ska inte bara göra så som den brukar göra utan måste tänka själv på hur just du vill ha det och ge förslag.

21

Kunskap

De som har LSS-stöd, personal, chefer och politiker måste prata med varandra och ge olika förslag på ett sätt som alla förstår. Ofta bestämmer politiker något utan att ha kunskap om vad personer verkligen behöver. Om människor inte möts och pratar med varandra blir det lätt så att man gör samma sak hela tiden och den som har LSS-stöd får inte lära sig något nytt.

22

Lära känna varandra

Personalen måste lära känna dem som de ska ge stöd till. De måste lyssna och ta sig tid. De som inte kan tala måste få hjälp med att säga hur de vill ha det.

23

Planer måste gå att ändra

Planer får inte vara så bestämda att det inte går att ändra i dem efter vad du vill. Många behöver olika slags hjälpmedel, men får inte veta att de finns.

24

Förslag från grupperna

Båda grupperna gav förslag på hur de som har LSS-stöd kan bestämma mer. Du ska själv kunna bestämma var du ska träffa handläggaren. När en ny bostad ska byggas eller byggas om ska man undersöka vad personer som står i kö behöver och vad de som vill byta bostad behöver.

25

Förslag från grupperna

Ge information både på papper med bild och text och genom samtal. Arbetsterapeuter ska söka upp personer som behöver stöd. Personal ska få gå på kurser. Skolan har lärare som lär elever att använda dator. Det kanske skulle vara bra för dem som har LSS-stöd också. Kommunens hemsida ska ha tips på bra hjälpmedel. Personal och andra ska kunna göra studiebesök.

26

Förslag från grupperna

Du ska ibland kunna göra vad du känner för och inte alltid ha hela schemat fullt. Extra personaltid kan behövas så det inte blir för stressigt. Personal ska kunna träffa annan personal och få ideér. Du ska kunna prova olika saker, röra på dig och hitta något som passar just dig. Människor med samma intressen ska kunna mötas.

27

Hur kan arbetet med att få bestämma mer fortsätta?

De två grupperna gav många förslag på hur arbetet med att få bestämma mer kan fortsätta. Grupperna kan fortsätta samtala med en ledare som ser till att alla får prata. Starta fler grupper för att fler ska kunna vara med. Möten för alla kring särskilda ämnen.

28

Hur kan arbetet med att bestämma mer fortsätta?

Bjuda in politiker och anställda på frågestunder med olika ämnen. Alla ska kunna komma och mötena kan vara på ett bibliotek. Berätta för andra och försöka få med dem i grupperna som samtalar. Berätta om grupperna på kommunens hemsida. Sätta upp anslag på gruppbostäder och dagliga verksamheter. Informera på träffar på arbetsplatserna och i tidningar, radio och tv.

29

Hur kan arbetet med att bestämma mer fortsätta?

Viktigt med broschyrer och lättläst information. Undersöka hur de som har LSS-stöd vill kunna bestämma mer.

30

Så här har det varit att prata i grupperna

Bra sätt att sitta och prata i grupperna. De som har stöd kunde berätta vad de är med om. Det har varit bra att man fått säga vad man vill. Intressant att träffa andra människor. Bra att lära av varandras kunskaper och av vad de varit med om. Jättebra att träffas. Vi samlas så sällan och lyssnar på varandra.

31

Så här har det varit att prata i grupperna

Många olika personer har kommit med olika idéer om samma fråga. Bra med någon som leder samtalen och bra frågor. Det har varit intressant. Jag vill verkligen fortsätta. Bra att alla kunde säga sitt. Inget är rätt eller fel. Jag har lärt mig mycket av att bara lyssna. Samtalen har varit öppna fast det har funnits färdiga frågor att diskutera.